Förintelsens minnesdag.

19:45 Edit This 0 Comments »
Den 27:e Januari "firar" vi förintelsens minnesdag som föreläsaren sa idag. En professor i historia från Lunds universitet som hette Klas- Göran Karlsson hade fördrag mellan 13.00 och 14.00 i Aulan och det var obligatorisk närvaro för hela skolan.
Det mesta var intressant, han visade inte en massa bilder på fångar eller gaskammare. Han berättade istället vad förintelsen hade för betydelse för Europa och EU. Att EU var grunadat på just förintelsen. Intressant, för det hade jag ingen aning om. Jag är väldigt trött på att höra och läsa och engagera mig i dessa "frågor" som handlar just om förintelsen, inte för att jag inte bryr mig, utan för att jag redna har gjort det. Jag har gjort en resa till Polen där jag besökte Auschwitz och Birkenau. En resa till Berlin där jag tittade på Sachsenhausen. OM jag får säga det själv så tykcer jag inte att Sachsenhausen var något "bra", själv förstod jag inte "allvaret" i det, eftersom jag sett det som var ett FÖRINTELSEläger innan.
Ska man göra en hisrosik resa, så borde den gå till just Polen och Auschwitz.


Nu peppar jag för Matte D-provet i morgon. JESUS! Lyssnar till lite bra musik och slappnar aaav!

0 kommentarer: