östergötlands rätt

20:34 Edit This 0 Comments »
OM man kna vara bra på något, så är jag GRYM på att gör raggmunk! Jag tog med mig ägg från mormor, mjöl från eget sädesslag, resten inhanldades eller fanns redan i kylen/skafferiet. Det blev jättegott, med en lingonsylt av lite finare kvalité. Till dessa godheter hade jag morotsmedlajonger.
Tog tyvärr inge bild, vilket jag annars brukar göra, kanske var jag alldeles för exhalterad.

1dl vetemjöl
2 ägg
2dl mjölk
7-8hg potatis
ca 1tsk salt
(lite socker om man vill)

Blanda mjöl med salt och lite av mjölken till en fin, jämn smet. Häll i resten av mjölken och äggen. Riv den skalade potatisen, blanda och gör till små pannkakor eller större plättar. Forma med en slev innan de läggs i stekpannan. Ät som jag gjorde! :)



Gå in på www.ostgotamat.se och läs med om den östgötska maten. Massor med goda recept!

0 kommentarer: